Чи несе відповідальність платформа за меми?
Чи несе відповідальність платформа за меми?
21 Квітня
Статті

Цікаве питання надійшло CLS нещодавно від розробників додатку, який займається генерацією мемов: чи несе платформа відповідальність за порушення авторських прав в контексті Директиви ЄС про авторські та суміжні права на цифрових ринках.
___
Директива вивела меми з під регулювання. Остання редакція Директиви квітня 2019 року, а саме п. 7. ст 17 говорить: Співпраця між постачальниками послуг онлайн-обміну контентом і правовласниками не повинна призводити до запобігання доступності робіт або інших матеріалів, що завантажуються користувачами, які не порушують авторські та суміжні права, в тому числі в тих випадках, коли такі роботи або інші об'єкти є охоплюється винятком або обмеженням .Держави-члени повинні забезпечити, щоб користувачі в кожній з цих держав могли покладатися на одну з таких існуючих винятків або обмежень при завантаженні і розміщенні контенту, згенерованого користувачами в онлайнових службах обміну контентом:а) цитата, критика, рецензія;б) використовувати з метою карикатури, пародії або попурі.
___
Тут варто згадати, що мем це свого роду мультимедійний об'єкт, тобто об'єкт, який створюється цифровим способом (зображення, флеш-ролик, фраза, концепт або ідея), спонтанно набуває популярність, поширюючись в Інтернеті різноманітними способами (за допомогою соціальних мереж, форумів, блогів, месенджерів та ін.), впливаючи на свідомість людини, викликаючи у нього певну емоцію, реакцію і асоціацію. Вперше термін «мем» вжив оксфордський професор Річард Докінз у своїй книзі «Егоїстичний ген» в 1976 році, утворивши meme ( «мім») від грецького слова μήμιμα - «подобу»
___
Мем, як вірусна картинка або фраза, які зазвичай набирають популярність спонтанно, без розкрутки, потенційно здатні приносити автору великі гроші. Саме тому відомі різні прецеденти по мемам, які виглядають як виняток із загального правила про їх демонополізації після оформлення прав інтелектуальної власності на них.
___
Наприклад, всім відомий мем Grumpy Cat, який приніс автору більш 100 млн доларів після реєстрації серії торгових марок (ТМ) Grumpy Cat Limited. Нещодавно компанія судилася з порушниками прав, які незаконно використовували знак і навіть зареєстрували домени і виграла у недобросовісних конкурентів більше 250 тис. Дол. Рахунок в 785,40 євро був пред'явлений німецької компанії Get Digital, американською компанією Getty Images за використання в якості мема, відомого в рунеті як "пінгвін-соціофоб", в англійському варіанті - Socially Awkward Penguin, який був зроблений з використанням фотографії крокуючого пінгвіна штатного фотографа National Geographic.
___
За словами Бреда Кіма, редактора сайту Know Your Meme, «відстоювати права на меми - звичайна практика для фотостоків у відповідь на вимоги видалити зображення і дотримуватися авторського права, що часто викликає зворотний ефект - провокує додатковий інтерес до зображення, особливо коли позови подають великі компанії ". Такі вимоги викликають і нерозуміння інтернет-аудиторії, адже" сама культура мемів з'явилася з абсолютного ігнорування копірайту ", відзначає Кім.