Instagram очолив список найпопулярніших платформ на ринку мистецтва, далеко випереджаючи Facebook.
За останній період аудиторія Instagram поповнилася 800 млн активних користувачів, сягнувши загальної позначки в 1 млрд. Торік Instagram рекордно збільшив сегмент, який використовує платформу з метою стеження за митцями та арт-подіями. Про це свідчить 65% опитаних у рамках дослідження “Hiscox online art trade report 2019” британської страхової компанії Hiscox. Водночас Facebook утримує друге місце — йому надає перевагу 33%.
____
79% покупців художніх робіт відповіли, що бодай одна торішня покупка відбулась онлайн. Найбільшу активність було виявлено серед тих, хто витрачає на мистецтво понад $100 тис. на рік. Сезонні колекціонери стають запорукою поширення онлайн-практики в мистецькому світі. У 2019 році 23% опитаних мілленіалів сказали, що не ніколи не купували об'єкти мистецтва у традиційних галереях та аукціонних домах, надаючи перевагу Інтернет-покупкам. Гучні арт-події неодмінно супроводжує допис в Instagram. Наприклад, коло тих, хто стежить за Instagram-профілем Бенксі (@banksy), розширилося на 3.5 млн протягом лише одного року, склавши загалом 7.1 млн. Це безпрецедентний показник динамічності.
____
Професійні учасники арт-ринку також демонстрували лояльність до онлайн-послуг. Так, відомі галеристи Девід Цвірнер і Ларрі Гагосян відкрили кімнати онлайн-перегляду, причому 2019 року Гагосян виручив $6 млн завдяки онлайн-продажу. Цьогоріч очікується, що решта дилерів наслідуватимуть їхній приклад. У гонитві за молодими digital-митцями великі аукціонні доми, такі як Christie’s та Sotheby’s, також приділили чимало уваги онлайн-технологіям.
____
У 2015 року світова статистика однак засвідчила шалене зростання онлайн-ринку мистецтва у 24% на рік, однак протягом наступних років зростання сповільнилося, лишившись на рівні 15%. Експерти стверджують, що зниження темпів відбулося через проблеми з безпекою онлайн-продажів. Користувачі та галереї стурбовані зламом акаунтів, фішингом та незахищеністю фінансової інформації. Також негативно позначається на онлайн ринку мистецтва значна кількість підробок та порушень у сфері інтелектуальної власності. Зокрема в Instagram помітним стає неухильне скорочення реєстровуваних посередників мистецтва, зокрема галерей, музеїв та аукціоністів.
____
Експерти розглядають Instagram навіть як джерело потенційного ризику для арт-ринку в осяжному майбутньому. За браком інтегрованої системи розрахунків Instagram провокує email-шахрайство. Крім того, соціальна мережа не забезпечує належного захисту даних. У 2018 році 42% галерей стали об’єктом різного виду кіберзлочинів. Деколи користувачів просто неможливо ідентифікувати. Відсутність внутрішніх транзакцій і належних стандартів безпеки завдає непоправної шкоди конфіденційності та полегшує крадіжку банківських даних. Сьогодні лише 7% мистецьких онлайн-платформ запровадили технологію Blockchain, яка могла б вирішити частину цих проблем.
____
Instagram поки не забезпечує потреб усіх гравців на арт-ринку, традиційні аукціонні доми продовжують відрізнятися значно більшим кредитом довіри, який накопичувався роками. Незважаючи на те, що Instagram дійсно популяризує мистецтво, особливо серед молоді, він поки не сприяє формуванню зрілого й транспарентного ринку.